Monday, June 17, 2013

Taqiuddin al-Maqrizi

Taqiuddin al-Maqrizi

Taqiuddin al-Maqrizi merupakan anak murid kepada Ibnu Khaldun. Beliau berjaya menyelesaikan kumpulan buku kecil bertajuk Pertolongan Umat dengan Menyingkap Kesusahan yang berjumlah sekitar 80 halaman dalam hanya satu malam. Beliau mengatakan dalam penutup bukunya :

"Aku dimudahkan untuk menertibkan karya ini, serta merapikannya dalam satu malam, dari malam-malam Muharam tahun 808 Hijriah. Allah SWT berkehendak untuk memberikan hidayah kepada siapa saja yang diinginkanNya. Segala puji hanya bagi Allah Yang Maha Esa. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad SAW".[1]


            Buku ini diluncurkan di saat umat Islam ketika itu berhadapan dengan ujian kehidupan yang penuh dengan kesusahan disamping beberapa siri peperangan yang tidak berkesudahan pada zaman pemerintahan Mamalik.

            Keprihatinan dan kasih sayang yang menitip di dalam hati para ilmuwan inilah yang mencetuskan suatu gelombang tenaga yang menakjubkan dalam diri mereka untuk mengarang sesebuah kitab dalam masa yang singkat. Mereka berusaha untuk membantu dengan menyelesaikan kekusutan ummah dan mencerahkan pandangan umat untuk berjalan meniti penyelesaian untuk dikerja. Segala apa yang dianugerahkan kepada mereka dimanfaatkan semaksima mungkin dengan menggunakan kemampuan ilmu mereka yang ada dan mencurahkannya di atas lembaran kertas menerusi coretan pena tanpa mengenal erti penat.




[1] The Great Nights 24 Malam Yang Mengubah Dunia Islam, Dr. Husain Mu'nis, Ufuk Publishing House, hlm.109.

No comments:

Post a Comment