Tuesday, June 18, 2013

Ibnul Jahm : Mengusir Rasa Mengantuk Dengan Membaca Buku


Ibnul Jahm : Mengusir Rasa Mengantuk Dengan Membaca Buku



Ibnul Jahm berkata,[1] “Apabila rasa mengantuk mulai menyerang kedua mataku bukan pada waktunya, maka aku segera membaca buku mutiara hikmah. Kemudian semangat membacaku pun kembali membara. Aku menemukan kembali kelapangan hati pada saat diperlukan.. Sedang kesenagan dan kemuliaan yang memenuhi hatiku lebih cepat membuatku bangun daripada keldai dan guruh.”

Saya katakan,“Ini adalah puncak kecintaan terhadap buku dan ‘ilmu. Jika rasa mengantuk telah menguasainya dia pun mengusir dengan mengambil buku kemudian membacanya. Dia kembali bersemangat untuk membaca dan merasa girang kerana mutiara ‘ilmunya. Lalu di manakah sifat–sifat ini wahai para pencari ‘ilmu, yang mengusir tidurnya dengan membaca buku? Sungguh dua keadaan yang berbeza- sekaligus hasil yang berbeza, tidak lain kerana berbezanya cara pandang mereka terhadap ‘ilmu tersebut.”[2]

Ini bukanlah suatu keajaiban. Ini adalah suatu realiti bagi diri manusia yang mana akan terpegun dengan apabila berhadapan dengan sesuatu yang dicintainya. Bayangkan jika di dalam kelas, sering sahaja ada yang mengantuk, namun apabila ada sahaja perempuan lalu dihadapan, terus hilang rasa mengantuk malah terus sahaja segar dan bertenaga. Khususnya bagi sebahagian pelajar lelaki.

Rasa cinta terhadap ‘ilmu itu sememangnya sangat berfungsi untuk mengelakkan seseorang itu merasa malas, bosan dan mengantuk sewaktu membaca. Cinta seharusnya diusahakan untuk memupuknya di dalam hati.



[1] Dinukilkan dari buku Al-Hayawan 1/53. Karya Al-Jahizh.
[2] Kata yang lebih sesuai untuk diucapkan kepada para pemalas adalah seperti yang disebutkan oleh Al-Jahizh dalam Al-Bayan wa At-Tabayyun (1/170)ketika beliau menyebutkan bahawasanya seseorang berkata kepada Khalid bin Shafwan (ahli balaghah), “Mengapa saat aku melihat kalian asyik mempelajari kisah-kisah, mengkaji atsar dan bersenandung dengan syair-syair rasa mengantuk langsung menyerangkan?” Dia pun menjawab, “Hal itu tidak lain kerana anda adalah seekor keldai berwajah manusia.”

No comments:

Post a Comment